søndag den 8. september 2013

DIY - Ur malet på væggen

Mit gamle ur blev malet over, da vi fik renoveret stuen. Jeg har endelig fået det malet igen. Denne gang har jeg taget lidt billeder undervejs - måske der var andre der skulle have lyst til at lave et ur ;)
 
Jeg har købt denne model af ur
 
 
 
Du skal bruge:
 
Maling (samme farve som væggen + den farve dine prikker skal være)
Pensel
Malertape
Skalpel / hobbykniv
Papir med en inddeling på 30 grader mellem stregerne
Lang lineal
Vatterpas
Passer / andet du kan tegne rundt med
 
 

 
Start med at tegne en cirkel og lav streger med 30 graders mellemrum.
Sæt tegningen fast på væggen med tape - mål efter om den er i lod og vage!
 
 
 
Så kan du sætte malertape op til hvor dine cirkler skal være.
 Jeg har målt 30 cm ud fra midten til center af prik.
Tjek at prikkerne er lige over hinanden både lodret og vandtret
 
 
Efter at have sat tape op og målt ud til prikker
(jeg har lavet store og små) er det tid til at skære i tapen.
 
 


Med skalpellen skærer jeg tapen i hullet væk.

 

 
Først males med væggens farve for at få cirklerne pæne
og den sorte farve ikke flyder ud under tapen
 
 
 
 
 
 
Når malingen er tør kan den sorte farve males ovenpå.
Træk forsigtigt malertapen af inden den sorte maling er tør.
 
Hvis der er små uheld, kan du efterfølgende ordne det med lidt maling,
så cirklerne bliver pæne i kanten
 
Go fornøjelse

 





 

1 kommentar:

  1. Super fed ide at male uret på væggen. Så er der jo i princippet ingen grænser for hvilken type ur man kan have. Måske et gammelt bornholmerur :-)

    SvarSlet